Podstawowe zasady gotowania na parze

My Polacy lubimy dobrze zjeść, dlatego jemy tłuste, smażone, duszone oraz gotowane tradycyjnie na wodzie potrawy. Takie jedzenie jest dla nas szkodliwe, gdyż jeśli będziemy się tak odżywiać to możemy doprowadzić u siebie do nadwagi. Co w konsekwencji prowadzi do otyłości i wielu innych bardzo poważnych chorób. Dlatego doskonałym rozwiązaniem dla nas jest gotowanie potraw na parze.

para

Gotowanie na parze jest najzdrowszą formą obróbki termicznej. Produkty gotowane w parowarze zachowują witaminy i składniki mineralne, które ulegają wypłukiwaniu podczas np. tradycyjnego gotowania. Gotując na parze dostarczamy naszemu organizmowi więcej składników odżywczych. Taka forma gotowania dotarła do Polski stosunkowo niedawno i nie spotkała się ze zbyt dużym zainteresowaniem wśród ludzi. A powinna, ponieważ gotowanie na parze to sama korzyść dla nas i dla naszego otoczenia. Za główne atuty gotowania na parze uważa się m.in.:

- lekkostrawność,

- mniejsze straty substancji odżywczych,

- szybkie zmiękczenie tkanek produktu,

- niewielka zawartość tłuszczu.

Są jednak wśród nas takie osoby, które nie potrafią gotować na parze, dlatego postanowiłam w tym artykule przetoczyć kilka głównych zasad. Zasady te pomogą im w pełni wykorzystać dobroczynność pary.

Zasada pierwsza mówi o tym, że nakładki w parowarze, muszą być umieszczone min. 2,5 cm nad powierzchnią wrzątku, tak aby woda nie dotykała jedzenia. Pokrywkę parowaru należy dobrze dopasować, aby nie tracić ciepła w nakładce. Trzecia z kolei zasada mówi nam o tym, że produkty najlepiej gotować tylko na jednym poziomie. Podczas gotowania w parowarze pozostawiajmy przerwy między kawałkami jedzenia, by para mogła swobodnie krążyć wokół nich. Pamiętajmy także o tym, aby do parowaru nie wkładać składników mrożonych, najpierw powinniśmy je rozmrozić. Natomiast potraw w nim gotowanych nigdy nie solimy. Możemy je osolić później na talerzu.

Jak wynika z powyższego gotowanie na parze ma dla naszego zdrowia wiele korzyści. Powinniśmy jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach. Zasady te pomogą nam przygotować zdrowy i pełnowartościowy posiłek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *